Sarmal başlığı altında Yapı Kredi Koleksiyonları’ndan bir de
sergi hazırlanmış.
Sergi ve yeni bina üzerine ayrı bir yazı yazacağım. Çünkü açılışta
çok kısa kaldım.
Kurum koleksiyonlarına önem veririm.
Gerek bankalar, gerek holdingler, gerekse resmi kurumların
koleksiyonları, zamanın tanınmış seçicilerine yaptırılır.
Bu açıdan baktığınızda, seçilen yapıtlar seçenin kişisel beğenisini
yansıtırlar.
Diğer açıdan koleksiyona giren, seçilen yapıtlar da o günün önde
gelen isimleridir.
Eğer kurumun başındaki kişi, sanat konusunda bilgiliyse, seçim
konusundaki tercihlerini söyler.
Bu koleksiyonlar yalnız sanat tarihinin o dönemini yansıtmaz, çoğu
zaman siyasi, toplumsal etkileri de günümüze taşır.
Cumhuriyet sonrası Batı’ya gönderilen ve oradan döndükten sonra
Anadolu’nun resmini yapanlar gibi.
Cumhuriyet’in sanata yön verişini görürüz çoğu koleksiyonda.
ŞİMDİ özel müzelerimiz bu koleksiyon anlayışını bilgiyle,
uzmanlıkla uyguluyorlar.
Her özel müzenin koleksiyonu var.
Önde gelenleri sıralayalım:
Sakıp Sabancı Müzesi, Pera Müzesi, İstanbul Modern.
Devlet kurumlarının da koleksiyonları var. Bunlar da zaman zaman
sergileniyor. Katalogları yayınlanıyor. Ancak devlet resimlerinin
seçilmesi her zaman sadece sanat ölçütleriyle yapılmıyor. İktidarın
sanat anlayışının, sanatın işlevini belirleyişinin bunda rolü
olduğunun çeşitli örneklerini gördük.
Cumhurbaşkanlığı Köşkü’ndeki resimleri de gördüm. Çok önemli
ressamların eserleri vardı.
Diğer devlet veya devlet ortaklı bankaların da resim aldığını
biliyorum.
Bu bankalar şimdi acaba resim alıyor m...