Halikarnas Balıkçısı namıyla
maruf Cevat Şakir’in “Anadolu
Tanrıları” adlı kitabını okumuş
olanlar, ünlü tarih tezini
bilir:
Yunan Mitolojisi denen kültür mirası aslında Yunanistan’ın değil
Anadolu’nundur.
***
Türkiye’nin dünya çapında
yetiştirdiği ünlü arkeologlardan Prof. Fahri
Işık’ınson çalışmaları, bu tezin
doğruluğunu arkeoloji biliminin yadsınamaz
gerçekleriyle de
kanıtladı.
Bu değerli arkadaşım, çalışmalarını tüm dünyaya
duyurduğu “UygarlıkAnadolu’da
Doğdu” adlı müthiş bir de kitap
yayımladı...
Aşağıda, bu konudaki mektubunu özetledim.
***
Türkiye’de de okunsun, bilinsin
ve tartışılsın diye büyük emekle ve
ulusalarkeolojide bir ilk olarak Almanca
aslından dilimize çevirdiğim 20 özgün
makaleyi içeren “Uygarlık Anadolu’da
Doğdu” kitabım tükendi.
Ancak “suskunluk” sürüyor.
Belli ki 200 yıldan bu yana Alman eskiçağ bilimcilerin öncülüğünde
perçinlenen akademik Ortodoksluğa (Mitoloji
kültürünün Yunan olduğuna ilişkin bağnazlığa.E.K.) karşı
işlediğim “suç”un! bedeli olarak “susarak öldürme”yi de
iyi öğrenmişiz Batı’dan.
Uygarlığın kök saldığı Batı Anadolu’nun İon toprağında biçimlenen
kültürel ve sanatsal değerler “Hellen yaratısı” olabilir
mi?
Olympos’un Tanrıçaları, Anadolu Ana Tanrıça’sından
olma “Anadolu Bacıları” değil midir?
Zeus’un Anadolu Baba Tanrısı’ndan uyarlanan, Hellenlerin en çok
saygı gösterdiği Dionysos’un, Lydia ve Apollon’un, Lykia’da
doğan “insan tanrılar” olmadıkları mı
düşünülür?
İon halkları neden Roma Çağı tapınaklarında bile tüm tanrıçaların
Artemis Ephesia örnekliğinde soyut biçimli kült heykellerine
tapınır ve tiranlar neden Anadolu geleneğinde tanrılaşır?
Yontu sanatında göç sonrası ilk örnekler neden Hitit etkisindedir;
ve neden yapılar her alanda Tunç Çağı ya da Erken Demir Çağı
Anadolu geleneğinde biçimlenmiş ve de “Hellen” tapınağı
bile ilk İonia’da yaratılmıştır? Ve neden Atina Klasik Çağ’a
İonia’dan aldığı biçimlerle girmiştir?