Opera sevenler için Almanya”nın Bayreuth şehrinin çok özel bir
yeri vardır.
Bu şehirde yapılan bir müzik festivali sadece Almanya’nın değil,
bütün dünyadaki opera sevenlerin takviminde başa yazılan bir müzik
olayıdır.
Çünkü Bayreuth Richard Wagner”in şehridir.
Eşi Cosima Wagner”le burada yaşamış, burada ölmüş ve buraya
gömülmüştür.
İşte bizza onun yaptırdığı ve “Festspielhaus” adını taşıyan bu
opera binasında her yıl dünyanın en ünlü Opera Festivali
yapılır.
Bir ay süren bu festivalde sadece Wagner”in eserleri
sahnelenir.
Wagner icracıları ve oyuncuları için bu festival,kariyerlerinin
Olimpos”udur.
WAGNER SAHNESİNDE 1876”DAN BERİ İLK KADIN, ÜSTELİK
NERELİ
Bu Festival ilk defa 1876 yılında yapıldı.
Ve dün akşam yani 7 Ağustos akşamı işte bu sahnede bir ilke tanık
oldum.
Festivalin 145 yıllık tarihinde ilk defa bir kadın orkestra şefi
Wagner”in bir eserinin sahnelerinde orkestrayı yönetti.
Üstelik bu Ukrayna doğumlu bir kadındı…
Adı Oksana Lyniv….
UKRAYNALI OLDUĞU İÇİN ONA FAVÖR MÜ
YAPILDI
Şimdi diyebilirsiniz ki, “Ukraynalı bir sanatçı olduğu için ona
sembolik bir favör yapılmış…
Hayır hiç değil…
Çünkü Oksana Lyviv bu sahnede baleti dün akşam değil geçen yıl
aldı.
Yani Ukrayna Savaşı”nazdan önce.
Geçen yıl, yani Festivalin bir yıllık Cavit arasından sonra
açılışında, Wagner”in en tanınmış eserlerinden biri olan “Uçan
Hollandalı”yı” yönetti.
Eser geçen yıl öylesine büyük başarı elde etti ki, bazı müzik
otoriteleri bunun için “Başeser” dedi.
“Uçan Hollandalı” bu yıl da Bayreuth Festivali”nin programındaydı
ve ben bu Wagner”in sahnesinin 145 yıllık tarihinde ilk defa bir
bageti eline alan bu kadını, ikinci yılında seyretme şansına sahip
oldum.
Ben opera uzmanı değilim. Opera uzmanları alınmasınlar ama kendimi
Wagner tarihinin şanslı tanıklarından biri olarak hissediyorum.
OKSANA LYVİV BU YIL BAŞINDA KADIN ŞEF OLARAK
İKİNCİ BİR İLK”E DAHA İMZA ATTI
Oksana Lyviv 1978 doğumlu. Yani henüz 44 yaşında.
Bayreuth”da ilk kadın orkestra şefi olmasının ötesinde bir başka
ilke daha imza attı.
Bu yılın Ocak ayında İtalyan”ın en önemli opera merkezlerinden biri
olan “Teatro Comunale di Bologna”ya” “Müzik Direktörü” olarak
atandı.
Böylece İtalya tarihinde bir operaya atanan ilk kadın müzik
direktörü olma ünvanını da kazandı.
MeToo sonrası kadın kazanımlarından bir de bu oldu diye
düşünüyorum.