Son zamanlarda köpek saldırısı vakaları çoğaldı. Durum ciddi bir hal aldı ve çoğu belediyeler ya da ebeveynler hayvanseverlerin saldırılarından korkularına buna bir çare bulamıyorlar.
Önce sizinle bazı düşüncelerimi paylaşacak, sonra hayvanların öldürülmeleri konusundaki fıkhi hükümleri söyleyeceğim.
Kâinatı Allah bir bütün olarak yaratmış ve her varlığa bir görev yüklemiştir. Hiçbir şey boşuna yaratılmamış. Bütünüyle varlık âlemi, çokluk içinde bir tekliği, vahdeti temsil eder. Yani iyi okunduğunda bunca çokluğun, aslında yaratıcının tekliğini anlattığı görülür.
Her hayvanın bir görevi vardır ve birini bu karmaşık denklemden çıkardığınız zaman bozulma başlar. Mesela arılar ya da karıncalar hiç olmasa hayat biter. Bu birinci mesele.
İkinci olarak insanın tabiatı rast gele bozup imha etmesi, onun hem kendi yaradılış gayesine, hem de tabiatın yaradılış gayesine aykırı davranması sayılır ve Kuranıkerim ifadesiyle bu bir fesattır.
‘Bir insanı haksız yere öldüren bütün insanları öldürmüş gibidir’ diye çevirdiğimiz ayetteki nefs kelimesi aslında ‘bir insan’ değil ‘bir can’ demektir. Öncelikle insan kast edildiği için ‘insan’ diye çevrilir. Ama nefs/can kelimesinin işaretiyle bundan, diğer canlıların da haksız yere öldürülemeyeceği anlaşılmış olur. ‘Haksız yere öldürülemez’ ifadesi, ‘hak ederse öldürülür’ anlamını da içerir.