İki konunun tartışıldığına muttali oldum: 1. Bayram günü Cuma'ya
rastlarsa bayram namazı Cuma namazının da yerine geçer mi? 2.
Bayram namazı bid'at mıdır?
İkinci soruya daha da şaşırmış olmalısınız.
Ama şaşırmayın, bu IŞID veya Dayiş denilen ama her ikisi de “İslam
Devleti” ifadesini içerdiği için kendisi gibi ismi de sakat olan
oluşumun kırdığı yumurta kırkı geçtiği, İslam'a verdiği zarar
ölçülemeyecek boyutlara ulaştığı için “Bayram namazı bid'attır”
demesi ve hakim olduğu yerlerde bu namazı yasaklaması beni
şaşırtmadı, ancak “Ne günlere kaldık Allah'ım, bu belayı da
İslam'ın ve ümmetin başından defet” diye dua etmeye sevketti.
Bayram namazının meşru bir ibadet olduğunda ümmetin alimleri baştan
beri ittifak etmişlerdir.
Tartışılan konu bu namazın hükmü (vacib mi, sünnet mi…) olduğu
hususudur.
Hanefî mezhebine göre bayram namazı, şartlarını taşıyan müminlere
vacibdir. Bilindiği gibi vacib, farz ile sünnet arasındaki bir
hüküm derecesidir. Delili farz demeye yeterli olmayan ancak güçlü
bulunan bayram namazı için Hanefîler böyle demişlerdir.