1
Her ne kadar Eşari anlayışa yaklaşarak tenzil-tebcil-tazim çerçevesinde Allah’a kötülük isnad etmeyen İmam Maturidi’nin düşünce sisteminde dinin özü ve hatta bizatihi kendisi olarak kabul edilen ‘uluhiyet’ anlayışına göre; ‘istisnasız her şeyin yaratıcısı Allah’tır.’
Bu bağlamda her şey gibi kötülükte ta baştan beri bizatihi ve müstakilen vardır.
Hata kötülüğün varlığı Allah’ın varlığına, tekliğine ve yaratıcılığına da delil teşkil etmektedir.
Maturidi anlayışa göre hiçbir şey, başka bir şeye indirgenemez. Yani, hiçbir şekilde kötülüğün üstünü örtmek mümkün değildir.
Öyleyse ‘şer’ ayrıdır, ‘hayr’ ayrıdır. Her ne kadar iyi ve kötü kavramları şeriattan-şeriata, kültürden-kültüre farklılık gösterse de bir şey aynı anda hem iyi hem kötü olamaz.