1- Çoğulculuktan bahsederken eğer bir hususu sarahate kavuşturmaz isek yanlış yapmış oluruz.
İmam Maturidi dinde çoğulculuktan bahsederken kuşkusuz başıbozukluğu savunuyor değildi.
Her aklı selim gibi o da kaosu, kaotikliği, sınır tanımazlığı, sorumsuzluğu insanlık ve tabii ki İslam için tehlikeli ve mücadele edilmesi gereken unsurlar olarak görüyordu.
2- Hep vurguladığımız ve söylediğimiz gibi;
Tevilde bulunmanın ve çoğulculuğu makul ve makbul saymanın temel şartı çizilen çerçevenin dışına çıkmamak ve ana ilkelerle çatışmamaktır.
Bazen de kişiler (gruplar) açıktan ana ilkeyi kabul edip çerçevenin dışına çıkmış olmayı kabullenmeseler de söyledikleriyle ve eylemleriyle bütüne (insanlığa, dine, ümmete) zarar verici konuma düşebilirler.