ÇIKIŞ noktamız, Nielsen’in 1992’den beri sürdürdüğü “müzik piyasası eğilimleri araştırmasının” haberlere yansıyan başlığı: “ABD’de hip hop, rock müziği solladı”...
Bu noktadan hareket edeceğiz ve “Garth Brooks’un (meşhur bir country şarkıcısıdır), Elvis kadar albüm sattığı bir piyasada adalet yoktur” noktasına kadar gideceğiz.
Önce bir araştırmaya bakalım.
Müzik dünyasının hem en büyük üreticisi hem de en geniş tüketici kitlesine sahip olan ABD, müzik dünyasının ana kumanda merkezi haliyle.
Nielsen’in araştırmasına göre 2017’nin ilk 6 ayındaki “müzik tüketimine”bakıldığında pastadan yüzde 25.1 oranında dilim alan hip hop ve R&B’nin ilk kez lider olduğunu görüyoruz.
Rock müzik ise yüzde 23.1’de kalmış.
YENİ OYUN DÜZENİ
Yani haber doğru, başlık doğru... Ama konu biraz daha yakından bakmayı hak ediyor.
İnternet devrimi sürecinde kaidesinden sarsılan ancak yıkılmayan müzik dünyası yeni sisteme uyum sağlamayı başardı.
Bu süreçte “web” müziğin sadece satış ve pazarlama metotlarında değil, dinleyicinin müzik zevkinde de değişimin katalizörü oldu.
Nielsen’in araştırmasında “müzik tüketimi” ifadesine dikkat etmek gerekiyor. Eskiden sadece albüm ve 45’lik/tekli satışları hesaplanırken buna dijital müzik platformları da eklenince durum değişti.
Şu anda piyasanın krallığı abonelik usulüyle müzik dinlemeye imkân sağlayan (on demand streaming) Spotify ve Apple Music gibi platformlar.
Spotify’ın 50 milyon, iki yıl önce oyuna giren rakibi Apple Music’in 27 milyon abonesi var.
Bu tür platformlar 2016’da yüzde 70’e yakın bir büyüme kaydetti; sadece geçen yıl 432 milyar parça dinlenmiş bu platformlar üzerinden...
İşte hip hop’un rock’u solladığı arazi de burası...
Drake ve Kendrick Lamar gibi ağır topların yeni ve çok iyi albümlerinin de etkisiyle bu tür platformlarda tartışmasız şampiyonluğunu ilan etti hip hop...
PLAK HÂLÂ YÜKSELİŞTE
Bu tarz platformlarda en çok dinlenen 10 şarkıdan 7’si hip hop ve R&B sanatçılarına ait...