RAMAZAN YAZILARI
İndülüslü âlim İbn Hazm (ö.m. 1058), “İnsanın insandan çektiği acıları insan yırtıcı hayvanlardan çekmemiştir” der. Ama insanı sadece ‘kötülük eden, acı çektiren bir varlık’ diye tanımlamak hakikate uymaz. Yine de bu görüş gerçeğin bir yönünü ifade ediyor. Kur’an’ın Şems (91) suresine Allah’ın insan varlığına hem iyilik etme hem kötülük etme yeteneğini verdiği, kendini kötülükten arındıranın kurtuluşa erdiği, kötülükle kirlenenin ise büyük kayıpta olduğu bildirilir. İnsanlık tecrübesi de bunu gösteriyor. Nefretleşmelerin Müslüman toplumları ne hale getirdiğini görüyoruz.
İnkâr dinde sapma olduğu gibi sevgisizlik ve şiddet de ahlakta sapmadır. İlâhî dinlerin asıl maksadı bu iki alandaki sapmaları düzeltmektir. Çünkü ilâhî din, bütün öğretilerinin en başında a) insanoğlunu yüce yaratıcısını tanıyıp O’na saygı ve minnettarlığını göstermeye, b) yaratılmışlara sevgi duyup şefkat, merhamet, yardım ve himaye ile muamele etmeye yöneltir. Dinî terminolojide ilkine ‘Allah’ın emrine tazim’, ikincisine ‘Allah’ın yarattıklarına şefkat’ denmiştir.
***
Çoğunlukla ayrılıklar sevgisizliği, birlikler sevgiyi hazırlar. En geniş ve...