Doğurganlık ve besleyicilik gibi cinsiyet özellikleri; merhamet, koruma, toplama ve eğitme gibi bir erkeğinkinden daha fazla gelişmiş olan fitrî nitelikleriyle bir annelik mecazına yaslanır şehirlerin varlığı.
Şehir isimlerinin Arapça başta gelmek üzere belli başlı dünya dillerinde müennes olmasının sebebi de budur; o her durumda temsili bakımından kadın, fonksiyonları bakımından annedir şehirler.
Fetih kelimesinin anlam yelpazesini genişlik de son tahlilde buradan doğar: Erkeğe göre toprağa daha yakın olan kadın, toprağın ürün için munisleştirilmesine eş bir gönül taşır; kalbi baskıya, hisleri zorlanmaya karşıdır, çünkü bu iki yönden de çok kırılgandır ve çiğnendiğinde kendini çiçeklerin yetişmesine kapatan toprak gibi sevgiye, ülfete, ünsiyete ve aşka kendini kapatır.
Bunları neden söylediğimiz sıcak gündemimizden bellidir. Kadim şehirlerimizden on birinin maruz kaldığı yüzyılın depremini, nedenlerini, sonuçlarını ve yeniden inşalarını konuşmaktayız ve belli ki uzun bir süre daha konuşacağız.
Çünkü annelik ve kadimlik esasında on bir şehirde neyi kaybettiğimizi bilmeden onları...