Özlem Albayrak Yeni Şafak Gazetesi

Kemalist öfkenin nedeni

Daha birkaç gün önce, asansöre binmeye çalışan bir kadına sırf başörtülü olduğu için tüküren bir adamın görüntüleri düşmüştü medyaya. Onun şoku bitmeden...

04 Nisan 2018 | 147 okunma

Daha birkaç gün önce, asansöre binmeye çalışan bir kadına sırf başörtülü olduğu için tüküren bir adamın görüntüleri düşmüştü medyaya. Onun şoku bitmeden, önceki gün de Kemalist bir teyzenin, Atatürk havalimanında uçağının kalkış saatini bekleyen sarıklı, cübbeli bir vatandaşa karşı, akıllı telefonunu açarak 2596 sayılı Kılık Kıyafet Kanunu’nu bağıra bağıra okuduğu video kaydı ortaya çıktı. Bir önceki hafta ise, vapurda “AK Parti’ye oy verenlerin Allah belasını versin” diye isterik şekilde bağıran bir kadına karşı kendini savunmaya çalışan bir AK Parti seçmeninin görüntülerini izlemiştik.

Bu görüntüleri hep izliyoruz, hemen her hafta benzer bir “öfke patlaması” örneği ortaya çıkıyor. İstisnai bir durum değil yani, hem sayı olarak çok fazla, hem de ortaya çıkan görüntülerdeki tahammülsüzlük halinin yoğunluğu çok yüksek. Öyle ki, bıraksanız dindarları çıplak elle paralayacaklar, bir kaşık suda boğacaklar, çanlarına ot tıkayacaklar. En azından öyle görüntü veriyorlar.

Oysa, uygar toplumlarda, şehir hayatında kamusal alanlarda karşılaşan, birbirini tanımayan insanların karşı tarafa rahatsızlık vermemek için takındığı bilinçli bir ilgisizlik durumu vardır. Sözgelimi asansörde karşılaştığınız birine dik dik bakmazsınız, ya da yolda yürürken tesadüfen göz göze geldiğiniz kişiye bakmaya ısrarla devam etmezsiniz, karşınızdaki insanı taciz ediyor görüntüsü vermemek için bakışınızı başka yöne çevirirsiniz. Birine yanlışlıkla çarptığınızda özür diler, dilemeseniz de yüzünüze belli belirsiz bir gülümseme kondurur, geçersiniz. Amaç rahatsızlık vermemektir, karşıdaki insanın kişisel alanına, mahremiyetine saygı göstermektir. Bu, medeni kayıtsızlıktır ve asla bir etkileşimsizlik anlamına gelmez. Aksine etkileşimin nazik bir biçiminin temsilidir.

Bizim toplumumuzda ise, mesafeli bir saygı aramak neredeyse hayal. Bırakın medeni kayıtsızlığı; kabile toplumlarında insanlar birbirine nasıl davranıyorsa, cemaatlerde birbirini nasıl kontrol ediyorsa; sokakta rastlaştığı hiç tanımadığı birine de aynı şekilde davranıyor bazıları. Üstelik bunu yapanlar, “medeniliğin”, “batılılığın”, “modern değerlerin”, “ilericiliğin” bayrağını bu ülkede hep kendilerinin taşıdığına yürekten inanan toplumsal grubun üyeleri, Kemalistler. Çıkıyorlar, ciyak ciyak bir ses tonu, dalga dalga yükselerek bendine sığmayıp taşan bir öfke ve kontrolü imkansız bir histeriyle; kendileri gibi olmayan insanları neden AK Parti’ye oy verdikleri, neden cübbe giydikleri ya da neden başörtüsü taktıklarıyla ilgili yargılamaya, aşağılamaya, yola getirmeye çalışıyorlar. Bunu yaparken dışarıdan nasıl gözüktükleriyle ilgili zerrece endişe de taşımıyorlar.

Oysa kanun maddesini başkalarını taciz etmek maksadıyla ve başkalarını rahatsız edecek denli yüksek tonda okumak; okuyan kişiyi hukuka daha saygılı biri yapmaz; hukuku kullanarak barbarlaşan, vandallaşan, kabalaşan, görgüsüzleşen bir insan yapar.

Belirli bir yaşam felsefesi ve ideolojinin varlığı sözkonusu olduğunda; toplumun farklı üyelerinin haklarını ya da onlara gösterilmesi gereken temel davranış/nezaket kurallarını hükümden düşüren, yok farzeden rejimlere ne dendiğini hepimiz biliyoruz: Faşizm. Peki, dünya tamamen değişmiş, bireysel farklılıklar toplumlar için birer değer haline gelmişken tek tip ve baskıcı dünya görüşünde ayak direyenler kimlerdir? Tarih olduğu, tedavülden kalktığı, bir dönem geçerli olsa bile bugün köhneleştiği açık o ideolojinin hala hakim olma ihtimali varmış gibi yapanlara ne nedir? Bence, sorunun cevabını hepimiz biliyoruz.

YAZININ DEVAMI

YAZARIN DİĞER YAZILARI
“Keşke bir ömrü daha adasam bu yola” 04 Eylül 2019 | 281 Okunma “Başörtüsünü kitlelere yaymak için Rabbim’e dua ettim” 30 Ağustos 2019 | 2.597 Okunma Emine Bulut cinayetinin gösterdiği 28 Ağustos 2019 | 2.274 Okunma Yanan ormanlarımız 23 Ağustos 2019 | 169 Okunma Gençlerin göçü 16 Ağustos 2019 | 486 Okunma