Rasim Ozan Kütahyalı Sabah Gazetesi

İslami ulus / Laik ulus ayrışması var mı?

Şükrü Hanioğlu'nun dün bahsettiğim "Bir Türkiye nasıl yaratılabilir" makalesinde haklı olarak vurguladığı gibi Türkiye'de hiçbir kesim kendinden farklı yaşam tarzı olan diğer kesimi kendine benzetmeye...

14 Ağustos 2017 | 217 okunma

Şükrü Hanioğlu'nun dün bahsettiğim "Bir Türkiye nasıl yaratılabilir" makalesinde haklı olarak vurguladığı gibi Türkiye'de hiçbir kesim kendinden farklı yaşam tarzı olan diğer kesimi kendine benzetmeye çalışmamalı ve "Bir Türkiye"yi öbürünü eriterek sağlama hayalinden herkes vazgeçmeli. Yoksa bu ülkeye huzur gelmez...

*** Ben Şükrü Hanioğlu'nun genelde birçok tespitine ve görüşüne katılırım. Hanioğlu gibi özgürlükçü-demokrat duruşu sağlam ve bilimsel birikimi evrensel seviyede yüksek olan akademisyenlerimiz çok az ve kıymetini bilmemiz lazım... *** Hiç şüphesiz bugün ülkemizde bir siyasi kutuplaşma yani o anlamda "İki Türkiye" vardır ve bu toplumsal olguyu inkâr etmek anlamsız... *** Fakat diğer yandan bu "İki Türkiye" ayrışması Hanioğlu'nun söylediği gibi seküler ve İslami yaşam tarzları üzerinden bir toplumsal kutuplaşma mıdır? *** Fransa'nın üçüncü cumhuriyet devrindeki gibi bir "İki Türkiye" yani Şerif Mardin'in 1989'daki meşhur makalesinde belirttiği gibi bir "İslami ulus/laik ulus" olarak bölünmüşlük var mıdır bu ülkede? *** Bu görüşü Prof. Dr. Tayfun Atay da Şerif Mardin'in 1989'da yayınladığı "Culture and Religion: Towards the Year 2000" makalesinin günümüzde doğrulandığını ifade ederek defalarca yazmıştır... *** Atay'a göre Mardin 1989'daki öngörülerinde haklı çıkmıştır. Günümüz Türkiye'si bugün İslami ulus/laik ulus olarak ikiye ayrılmıştır. Yani Fransız üçüncü cumhuriyetindeki Katolik ve laik "İki Fransa" benzeri "İki Türkiye" tespitidir bu... *** Şerif Mardin, YÖK eski Başkanı Gökhan Çetinsaya'nın da yazılarında çok referans yapıp bir de üzerine inceleme yazdığı 1989'daki bu makalesinde aynen şöyle yazmıştır...
"Kimse Türkiye'de biri seküler diğeri İslâmî iki ulusun doğma ihtimalini doğrudan reddedemez. Bu ikisi arasında şiddet dinamiği üzerinden bir karşı karşıya gelme durumu şimdilik uzak gibi görünse de bu, gelecekte gerçek olabilir." *** Tayfun Atay, Şerif Mardin'in bu tezinden hareketle 16 Nisan referandumundaki yüzde 51.4/48.6 neticesini bile "seküler" ve "İslami" olmak üzere, kültürel anlamda iki ayrı "ulus" çıktığına artık bu "iki ulus"un kristalleştiğine kanıt olarak görür... *** Yani bu seçim sonuçları göstermiştir ki İslami ulus (51.4) ve seküler ulus (48.6) olarak net olarak ayrışmış bir toplumsal tablo vardır Atay'ın analizine göre... *** Bana göre bu analizler baştan sona yanlıştır. 2017 Türkiye'sini anlamak için nispeten değil tamamen hatalı tespitlerdir bunlar. Yarın bu köşede niye bu teşhis çerçevesinin yanlış olduğunu anlatmaya çalışacağım...

YAZININ DEVAMI

YAZARIN DİĞER YAZILARI
Türkiye’yi ve Erdoğan’ı hedef alan taarruzlar 21 Kasım 2017 | 9.067 Okunma ABD karşısında TSK ve MİT 20 Kasım 2017 | 1.457 Okunma Türkiye bambaşka bir döneme giriyor 19 Kasım 2017 | 3.065 Okunma Atatürk’ün ölümüne ağlayamayanlar 15 Kasım 2017 | 681 Okunma Atatürkçülük stratejisi mi var? 14 Kasım 2017 | 752 Okunma