Geçtiğimiz hafta medya dünyası mühim bir duayene veda etti; Muhammed Hasaneyn Heykel. El Ahram gazetesinin beyniydi. El Ahram’sa, Arapça konuşup düşünen kamuoyunun omurgası anlamında bir jeneratör demektir. 1923 doğumlu Heykel, 100 yıla yakın sürdüğü hayatında Mısır’ın krallık sonrası ilkin Frankafon, ardından Sovyetik ve en son Americano etkilerle nasıl da savrularak “adam edildiğinin”/ “edilemediğinin” hem en yakın “şahidi” hem de “kahya”sı idi...
1- Dönüşümün “Kahyası” idi... Pakistan’da Cinnah, İran’da Rıza
Pehlevi, Türkiye’de Cumhuriyet dönemleriyle dikte edilen
uluslaştırma projelerinin benzeri bir Batılılaşma serüveni Mısır’a
da tabik edilmişti ve bunun aktörü Nasır’dı. Muhammed Heykel,
Nasır’ın yakın arkadaşı olması hasebiyle Mısır modernleşmesinin
kozasını örenlerdendi. Nasır ona El Ahram’ı dolayısıyla Arapça
medyayı, algı dünyasını, göz ve görme biçimlerini, kör noktaları ve
görülmemesi icap eden alacakaranlıkları kitlelere öğretme görevini
vermişti. Bir tür propaganda bakanı gibi görev gördü uzun yıllar.
Sosyalistler Birliği’ni kurdu. Geleneksel dini bilginin
yararsızlığına, uyuşturucu ve geri bıraktırıcı etkisine itiraz
etti. Mısır tarihini Firavunlar Döneminden ibaretleştirmek adına
İslam ve Osmanlı’ya reddi miras fikrini besledi. Mısır Ordusu’nun
kurulması ve Petrol Bağımsızlığı konularında aktif adımlar
atılmasına önayak oldu. Sadece Arap dünyasıyla değil Afrika
ülkeleriyle de Sovyetler Birliği’ndekine benzer sosyalist birleşik
çatı kurulabileceğini düşündü...
2- Mısır’daki dönüşümün “Şahidi” idi... Nasır sonrası başa geçen Enver Sedat’la barışık olmadı politik dili. Kurulmasında çok çaba sarf ettiği istihbarattan canı çok yandı bu dönemde. Oysa Sedat da Nasır’ın ihtilalci subaylar grubundandı. Yalnız bir farkla ki Nasır ne kadar sosyalistse, Sedat o kadar Americanoydu... Heykel, Sedat’ın uğradığı suikastten kısa bir süre sonra, ancak çıkabildi atıldığı hapishaneden...
***
1979 İran İslam Devrimi’nin önemli göstergelerinden birisi Tahran’daki Amerikan Elçilik binasının üniversiteli öğrenciler tarafından kuşatılmasıydı. Bu öğrenciler solcu, sosyalist öğrenciler olarak görülüyordu. Elçilikteki pek çok belgeyi yayınlamaya başlayan öğrenciler ABD’nin İran’daki ağır tahakkümünü ve casusluk kayıtlarını tüm dünyaya duyurmuşlardı. Muhammed Heykel tam bu zorlu koşullarda öğrencilere yazdığı mektupla, elçilik binası basarak kendilerini dünyadan soyutladıklarını, haklı pozisyondayken haksız bir yalnızlığa maruz kalabileceklerini dile getirdi. Ama öğrenciler onu, İran’ın ve İslam’ın derdine yabancı olmakla nitelediler ve dinlemediler... (Yıllar sonra o kuşatmada görev almış öğrencilerden birisiyle görüştüğümde -bir kadın bakandı- çok gençtik ve tecrübesizdik diyecekti)