Balkan sinemasına ve Müslüman dünyaya önemli bir açılım getiren Bosnalı yönetmen Aida Begiç’i dinledik Kadın ve Demokrasi Derneği’nde. Kadem’in birkaç şehirde gerçekleştirdiği Sinema akademisi kapsamındaki buluşma özellikle genç sinemacılar ve sanatçılar için ilham vericiydi. Dünya basınındaki söyleşilerinde rastlanmayan özel ipuçları verdi. *** Sinemayı anlam ve tekamül arayışı olarak görmesi onu konforlu koltuklarda üretilen senaryo yazımından uzak tutmuş. Steril hikayelere mesafeli duruşun sonucu, halkın içine karışmayı, hikayesine odaklandığı insanlarla uzun süre birlikte yaşamayı, derinliklerine nüfuz etmeyi önemsiyor. Sinemadan beklentisi bilmediği dünyaları keşif için yola çıkmak ve başka olanla yazarak görsel dile aktararak kurduğu iletişimi öteki insanlarla paylaşmak. Tanıma ve bilme ihtimalinin heyecanı yoksa, ele aldığı konu üzerinden hayatın ve hakikatin azat kabul etmez öğrencisi olamadan sanat yapılabilir mi ki? 90’larda Balkanlarda kadın sinema yönetmeninin olmaması, 2000 yılında ilklerden biri olarak adı duyulduğunda kaçınılmaz bir şaşkınlığa neden olmuş. Saraybosna Film Akademisinden mezuniyet için çektiği kısa film First Death Experience dünyada yankı uyandırmıştı. Savaştan sonra ortaya çıkan kadın yönetmenlerin Balkan sinemasının sert konseptini değiştirdiğini söylüyor. Savaştan sonra eşlerini kaybeden kadınların hayata tutunma ve özgürleşme çabalarına tanık olmak onu derinden etkiledi.