Zamane putları
Eskiden Lat, Menat, Uzza vardı. Şimdi siz onlara gülüyorsunuz değil mi? Her kabilenin ayrı ayrı putları vardı, Aşk tanrıçası vardı, gök tanrı, yer tanrı, ana tanrıça, tanrılar tanrısı...
Eskiden Lat, Menat, Uzza vardı. Şimdi siz onlara gülüyorsunuz değil mi? Her kabilenin ayrı ayrı putları vardı, Aşk tanrıçası vardı, gök tanrı, yer tanrı, ana tanrıça, tanrılar tanrısı say sayabildiğin kadar..
Modern insanın da tanrıları var.. Kadın, para, akıl, bilim, lider, örgüt, şeyh.. Boşuna “Din büyüklerinizi ilah ve Rab edinmeyin” denmiyor. Boşuna “Şeytan sizi Allah’la aldatmasın” denmiyor.. Hristiyanlar Peygamberlerini Rab edinerek sapıtmadılar mı? Peygamber bile put edinilebiliyor..
Para, kadın, vatan, ideoloji, akıl, bilim, her şey “put” olabilir..
Kendi kutsal olmadığı halde, kendine kutsiyet atfedilen, başka bir kutsala nisbet edilse de puttur.. O puta bağlanmaksa şirktir..
Naturalistler vardır, tabiata tapar, tabiat put olur. Ay’a-Güneş’e tapanlar var, Ay ve Güneş put olur. Oysa “Ay ve Güneş Allah’ın iki şeairidir..” Kimi ruh diye cin ve şeytana tapar, “ruh” diye peşine takıldıkları put olur. Şeytana taparsa Şeytan onun putudur..
Bilmem bilir misiniz Hijyen bir puttur. Hijyenik derken “Temizlik Tanrısı”na sunulan bir sadakat sözcüğü var orada..
Pragma putu! “Pragmatizm derken “Kişisel çıkar ve fayda”yı esas alan bir bakış açısı söz konusu “Determine” sebeb-sonuca dayalı bir zorunluluk süreci, oysa esbabını da kendi halkeden bir Allah var. Determinizm Allah’ı bir işe mecbur bırakan bir eylemi ifade eder.. Sebebe tevessül edersen sonuç mutlaktır onlar için.. Kuşkusuz sünnetullahın tekrarı üzerinde yapılan hesablar değişmeyecektir. Ancak onun ötesinde “Vehbi” olan dışında kalan “Kesbi “işlerde mutlak bir durum sözkonusu değildir. Bunlar mutlak/zorunlu olmadıkça makuldür ama, “Rasyo”, akli olan mutlak değildir mesela. Bize hayır gibi gelen şeylerde şer, şer gibi gelen şeylerde Allah hayır murat etmiş olabilir..