Bu haftaki en ciddi yazım
“Yurttaş Kane” filmi gösterime girdiği 1941 yılında yaptığı etkiyle tüm dünyayı kasıp kavurdu. Etkisi hâlâ geçmiş değil, hâlâ üzerinde...
“Yurttaş Kane” filmi gösterime girdiği 1941 yılında yaptığı etkiyle tüm dünyayı kasıp kavurdu.
Etkisi hâlâ geçmiş değil, hâlâ üzerinde tartışılıyor.
“Gelmiş geçmiş en iyi film listesi” yapılsa, Yurttaş Kane listenin ya birinci ya da ikinci sırasında mutlaka yer alır.
Görmeyen kaldığını sanmamakla birlikte ben yine de filmin özetini vereyim.
WILLIAM R.HEARST
Bir zamanlar Amerika’da çok güçlü bir medya baronu vardı, adı WilliamRandolph Hearst’tü.
Yurttaş Kane filmi, bu medya güçlüsünün hayatı üzerine kurulmuştu.
Film ise bu patronun hayatının son saniyesinde ağzından çıkan “Rosebud”kelimesinin anlamının ne olduğunu araştıran bir televizyon muhabirinin yaşadığı olayları anlatıyordu.
Hatta filmde bir ara patronun çocukluğunda kaydığı kızağın yakın çekimi yapılırken, kızağın üzerinde “Rosebud” ismi olduğundan yola çıkılarak adamın ölürken bunu hatırlayıp söylediği düşünüldü.
ATEUR TEORİSİ
Film tarihinde “Ateur Teorisi” diye bilinen bir eleştiri ekolü vardır.
Bunlar film yönetmenlerini birer klasik romancı gibi ele alıp filmlere de bir roman muamelesi yaparak eleştirilerini oluştururlardı.
Bunlara göre Orson Welles’in bu filmde “Rosebud” kelimesiyle neyi anlatmaya çalıştığının önemi büyüktü.