Risale-i Nur’da Mu’tezile eleştirisi -2-
Yaşar Bey: “Mu’tezile Mezhebi’nin Üstad Bedîüzzaman tarafından eleştirilen görüşleri nelerdir?”EHL-İ SÜNNETİN ÇİZGİSİ DOĞRU 2- Tabiatçılar sebeplere hakikî tesir...
Yaşar Bey: “Mu’tezile Mezhebi’nin Üstad Bedîüzzaman tarafından eleştirilen görüşleri nelerdir?”
EHL-İ SÜNNETİN ÇİZGİSİ DOĞRU
2- Tabiatçılar sebeplere hakikî tesir veriyorlar. Mecusiler biri şer için, biri hayır için olmak üzere iki yaratıcıya inanıyorlar. Mu’tezile de “kulun fiillerinin yaratıcısı kuldur.” diyor. Ehl-i Sünnete göre ise Allah birdir; insanın bütün fiillerini ve her şeyi yaratan Allah’tır.
Bedîüzzaman’a göre, ilk üç görüşte hata vardır. Üçü de haddini aşmaktadır.1
Bu yanlış vehimleri düzeltmek ve ehl-i Sünnet çizgisinin doğruluğunu göstermek için Bedîüzzaman şu tesbitlerde bulunur:
Cenâb-ı Hakk’ın sıfatları kayıt ve sınır altına alınamaz. Cenâb-ı Hakk’ın kudreti, ilmi, iradesi güneşin ışığı gibi bütün varlıkları birden sarar. Hiçbir şeyle ölçülemez. Sonra; Allah’ın kudreti en önce eşyanın iç yüzünü etkiler. Eşyanın iç yüzü ise her halde güzel ve şeffaftır. İnsanın zihni ve fikri, Cenab-ı Hakk’ın azametine bir ölçü bulacak genişlikte değildir. Cenâb-ı Hak varlıklara asla kıyas edilmez. Vacibi mümkine kıyas etmekten gülünç şeyler çıkar. İşte tabiatçıların vehimleri, Mecusilerin hataları ve Mu’tezile’nin yanlış hükümlerinin altında yatan sebepler bunlardır. Bu tür vehimlere bazen mü’minler de vesvese cihetiyle maruz kalmaktadırlar. Dikkat etmek lâzımdır